Марта Грем (1894-1991) – американська танцівниця, педагог і хореограф, видатний діяч американського танцю модерн, автор понад 190 постановок.
У дитинстві на Марту дуже великий вплив справив її батько, який працював лікарем і використовував фізичні рухи для усунення нервових розладів. Доктор Грем вважав, що тіло може виражати внутрішні почуття людини, і ця ідея дуже заінтригувала його дочку. Фактично Марта присвятила все своє життя пошуку вираження рухами почуттів, створивши для цього власну школу танцю.
Грем швидко знайшла свій індивідуальний стиль, свій неповторний художній шарм і почала проводити складні експерименти в танцях. Вона ілюструвала своє бачення світу через незвичайні рвані рухи, які ніхто раніше не застосовував.
Вона «звільнила» танець, який з одного боку був обтяжений золотими ланцюгами академізму, а з іншого – був занадто легковажним. Її нова форма зробила класичний балет більш близьким і зрозумілим простому глядачеві.
Хореографія стала будуватися на основі сюжетів, не типових для класичного європейського балету. Хореограф прагнула дати тілу танцівника якомога більшу свободу у відтворенні емоційного стану. Зосередивши увагу на основній діяльності людської форми, вона оживляла тіло емоцією. В результаті, її техніка була освоєна численними послідовниками і затребувана досі.
Танцюристів у своїй трупі вона навчала на власному прикладі, довгий час будучи головним носієм новаторських технік, яких, по суті, вона і сама навчалася в експериментах. Грем привносила виразну американську чутливість в кожну тему, з якої вона працювала. «Танець розкриває дух країни, з якої він походить. Якщо він не може зробити цього, він втрачає свою цілісність і значущість», – писала вона.
Танцюрист Глен Тетлі говорив: «Марта була дуже щедра. Так багато людей «привласнили» її унікальну мову тіла, свідомо чи несвідомо, і використовували її на своїх виступах. Я жодного разу не чув, щоб вона сказала: «Такий-то і такий-то використовував мою хореографію». Вона створила цілий рух, котрий здійснив революцію в світі танцю, і зробила великий внесок у розвиток сучасного танцю. Тепер хореографи-постановники дивляться її роботи в пошуках натхнення. І це при тому, що багато ранніх критиків описали її танці, як «потворні», що, тим не менш, ніяк її не обходило.
Безперечно, Марта Грем – це одна з небагатьох, хто змусив танцювальний світ змінитися.