шаблоны wordpress.

Видатні особистості!

Агріппіна Ваганова

Її танцювальні варіації називали легендарними, або просто «Ваганівськими».

Розроблена методика викладання танцю стала основою світової балетної педагогіки, а її учні підкорювали найвимогливіших глядачів по всьому світу.  Агріппіна Ваганова народилася в Санкт-Петербурзі в 1879 році. Вона була молодшою з трьох дочок. Її батько працював у театрі.

 Сім’я жила в скрутному становищі, їм доводилося тулитися в одному з підвалів на офіцерській вулиці. Ваганова з дитинства мріяла танцювати. Коли їй виповнилося 10 років, вона вступила до Петербурзького театрального училища по класу балету.

Приваблювало майбутню танцівницю і те, що успішних учениць брали на повний пансіон – так вона могла позбавити свою сім’ю від зайвого рота. Першим учителем Ваганової став Олександр Хмар. Він показував класу танцювальні рухи, які учениці відпрацьовували знову і знову, поки вони не ставали бездоганними.

Дівчинці заняття давалися нелегко, але вона багато займалася і незабаром стала однією з перших учениць.

 В кінці першого року навчання Агріппіна Ваганова спробувала скласти елементи, які вивчила, в коротенький танець – «варіацію». Уже в другому класі юні балерини отримували ролі в спектаклях.

Першим чином Агріппіни Ваганової став маленький амур в балеті «Спляча красуня» (Маріїнський театр). Потім вона грала пажа, супутницю феї Сирени, танцювала в «селянському вальсі».

 Ваганова намагалася не просто впоратися з партією, а й встигнути «підглядати» техніку танцю у професійних балерин, щоб потім відпрацьовувати рухи самостійно.  Через кілька років танцівницю перевели в клас Катерини Вазем. Тут дівчатка разом з викладачкою розбирали техніку виконання елементів, виконували вправи, розуміючи, як ці навички знадобляться їм у майбутньому.

Катерина Вазем була суворою, вимогливою і уважною до своїх учениць.

Агріппіна Ваганова писала:

«Яким би великим не був клас, Вазем все бачила, ніхто не вислизав від її погляду».  У 1895 році Ваганова закінчила училище, отримавши на випускному іспиті 11 балів з 12. Однак їй довелося залишитися тут до 17-річчя: в театр до цього віку не приймали. Вона займалася хореографією в класі Павла Гердта, а через рік Агріппіну Ваганову зарахували в артистки кордебалету Маріїнського театру.

Свій перший виступ вона згадувала так:

«Поспішаючи на сцену, я посковзнулася і скотилася зі сходів, вдаряючись потилицею об сходи. Іскри посипалися з очей, але, вставши, я оговталася і побігла. Так, такий був мій жалюгідний «дебют». У Агріппіни Ваганової не було природних задатків, потрібних, щоб стати балериною: вона не була високою, витонченої, пластичної. Їй доводилося тренуватися довше і наполегливіше, ніж іншим.

Ваганова постійно відточувала свою техніку: вивчала прийоми віртуозною італійської школи і французького балету з його м’якою витонченої пластикою.

Займаючись з Миколою Легат класичним танцем, балерина почала виробляти свій власний стиль.

 Особливостями її техніки фахівці називали «сталевий носок», сильні стрибки і відточені рухи. Микола Легат поставив для своєї учениці сольну партію. «Варіації Ваганової залишаться серед легенд балетного мистецтва назавжди.

Ваганова показала феноменальну майстерність польоту з тривалими завмираннями в повітрі.

Вона зривається з місця без розбігу і висить нерухомо кілька секунд в повітрі.

Аплодував весь зал – від верхів до перших рядів театру ». Критики прозвали Агріппіну Ваганову «царицею варіацій». Однак, незважаючи на всі високі оцінки, сольних партій танцівниця так і не отримувала. Пізніше вона напише у своїх спогадах: «Тільки до кінця кар’єри, абсолютно змучена морально, я прийшла до звання балерини». У 1914 році артистці виповнилося 36 років. Її кар’єра в Маріїнському театрі закінчилася «за вислугою років». З настанням 1917 року в житті Ваганової почалися важкі часи: її чоловік не зміг змиритися з політичними потрясіннями в країні і наклав на себе руки. Щоб прогодувати дітей, Ваганова виступала з концертами і почала викладати.

Влаштувавшись викладачем хореографії в приватну школу, вона зрозуміла, що вчити танцям – це її покликання. У 1921 році її взяли на роботу в Театральне училище. Вона виробляла свою методику викладання: комбінувала танцювальні вправи, складаючи їх в невеликі варіації. Ваганова пояснювала майбутнім балеринам, як працюють м’язи, як зробити руху більш витонченими і легкими.  У 1931 році Агріппіна Ваганова стала художнім керівником балету Маріїнського театру.. У ці роки Агріппіна Ваганова випустила свою книгу «Основи класичного танцю» (1934 рік). Вона перевидавалася шість разів і була переведена на багато європейських мов. Книгу називали «працею, який повинен потрапити на книжкову полицю кожного артиста балету».